piątek, 20 października 2017

Ostatnia aktualizacja:10:59:16 AM GMT

Lokalizacja: Miasto Zapowiedzi Konferencja naukowa: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia

Konferencja naukowa: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia

studiopl

W dniach 13 i 14 października 2017 roku Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, organizują konferencję poświęconą Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia (PRES) w związku z 60. rocznicą powołania placówki do życia.

Dziedzictwo awangardy i jego współczesne aktualizacje są jednym z ważnych tematów, wokół których budowany jest przygotowywany przez IAM program. Z tego względu projekt związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ośrodkiem, w którym tworzona była awangardowa muzyka elektroakustyczna, jest jednym z filarów programu.

PRES powstało w 1957 roku w Warszawie. Jako platforma wolności ekspresji twórczej w Bloku Wschodnim miało też wymiar symboliczny. Otwarte zaledwie kilka lat po innych placówkach tego typu, jak WDR w Kolonii (1951) czy Club d’Essai de la Radiodiffusion-Télévision Française (1948), PRES działało przy radiu publicznym. Prowadzone przez muzykologa Józefa Patkowskiego stało się jednym z najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć swojego czasu.

Podczas konferencji przybliżona zostanie działalność Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach socjalistycznej ekonomii, która regulowała m.in. ówczesny rozwój technologiczny, a także w kontekście scentralizowanego systemu zarządzania kulturą i związanej z nim cenzury. Omówione zostaną relacje między polem sztuki i PRES, w tym projekt wyposażenia studia autorstwa Oskara Hansena i Instrument perkusyjny Krzysztofa Wodiczki.

Przeanalizowane zostaną kontakty międzynarodowe placówki, realizowane m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie u stypendystów Fundacji Fullbrighta, czy współpracę z takimi twórcami jak Amerykanin Michael Ranta i włoska grupa Nuove Proposte Sonore.

Podjęty zostanie także temat relacji realizatora i kompozytora, zarówno w ramach dyskusji z drugim pokoleniem realizatorów PRES, jak i na przykładzie trzech realizacji Symfonii Bogusława Schaeffera. W programie konferencji znajdzie się ponadto wykład poświęcony wczesnemu odbiorowi muzyki elektroakustycznej na przykładzie twórczości Krzysztofa Pendereckiego, oraz wystąpienie o związkach produkcji PRES i muzyki popularnej.

Zaproszeni do Łodzi goście przedstawią opracowania tematów sytuujących fenomen Studia Eksperymentalnego w szerszym kontekście. Poznamy odpowiedzi na pytania: co się zmieniło w sytuacji drugiej generacji studiów włoskich, że otworzyły się na współpracę międzynarodową? Dlaczego w Wielkiej Brytanii nigdy nie powstało narodowe studio w rodzaju PRES? Na czym polega zbiorowy aspekt tworzenia muzyki elektroakustycznej? Dlaczego muzyka eksperymentalna była częściej wspierana przez galerie sztuki niż przez instytucje muzyczne? Dowiemy się także jak produkcja muzyki eksperymentalnej wspierała strategię rozwoju nowoczesnych muzeów.

W konferencji udział wezmą: Antoni Beksiak / Bolesław Błaszczyk / Dariusz Brzostek / Cindy Bylander / David Crowley / David Grubbs / Ewa Guziołek-Tubelewicz / Lukáš Jiřička / Aleksandra Kędziorek / Sanne Krogh Groth / Michał Libera / Michał Mendyk / Flo Menezes / Antoni Michnik / Lars Mørch Finborud / Frances Morgan / Daniel Muzyczuk / Ola Nordal / Barbara Okoń-Makowska / Agnieszka Pindera / Holly Rogers / Tadeusz Sudnik / Krzysztof Szlifirski / Jan Topolski / Joanna Walewska / Laura Zattra / Marek Zwyrzykowski

Konferencja jest częścią międzynarodowego programu kulturalnego towarzyszącego setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – POLSKA 100.

PROGRAM KONFERENCJI

13 października 2017

11:30 - Oficjalne otwarcie konferencji
11:45 - Gość honorowy: Krzysztof Szlifirski
12:15 - Bolesław Błaszczyk: Między wolnością twórczą a niesuwerennością instytucjonalną. Utworzenie i funkcjonowanie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia jako ośrodka muzycznej awangardy w warunkach kraju zawłaszczonego
12:45 - Dariusz Brzostek & Joanna Walewska: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia jako laboratorium
Przerwa
14:00 - Geografia europejskiego eksperymentu. Panel z udziałem: Sanne Krogh Groth, Frances Morgan, Agnieszki Pindery i Laury Zattry
           Sanne Krogh Groth: Status i funkcja indywidualizacji w przeszłości i aktualnie. Na przykładzie EMS Sztokholm
           Frances Morgan: EMS i muzyka elektroniczna w Wielkiej Brytanii
           Agnieszka Pindera: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia wobec reszty świata
           Laura Zattra: Włoskie studia muzyki elektronicznej pierwszej i drugiej generacji (od lat 50. do lat 70. XX wieku). Historia współpracy i innowacji
15:30 - Antoni Michnik: Michael Ranta w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia
16:00 - Dźwięk w galerii. Panel z udziałem: Larsa Mørch Finboruda, DanielaMuzyczuka i Holly Rogers
           Lars Mørch Finborud: Forum sztuk
           Daniel Muzyczuk: Poetyka intermedialnych instytutów
           Holly Rogers: Dźwięk w galerii: alternatywne przestrzenie dla muzyki eksperymentalnej i sztuk audiowizualnych w latach 60. XX wieku

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
19:00 - Przegląd filmów z muzyką Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (kuratorzy: Jakub Mikurda, Jan Topolski), Kino PWSFTviT, adres: Targowa 61/63
Wstęp bezpłatny


14 października 2017

9:00 - REŻYSER-MIKSER-WYKONAWCA. Rola realizatora w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Dyskusja z udziałem: Barbary Okoń-Makowskiej, Ewy Guziołek-Tubelewicz i Tadeusza Sudnika (prowadzenie: Michał Mendyk)
9:40 - Ola Nordal: “Punkt przecięcia, w którym spotykają się cierpienie, wizja i poezja”. Arne Nordheim, Warszawa i znaczenie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
10:15 - Studio Eksperymentalne Polskiego Radia jako eksperyment pozamuzyczny. Panel z udziałem: Antoniego Beksiaka, Davida Crowleya i Aleksandry Kędziorek
             Antoni Beksiak: Między uwolnieniem od instrumentów a determinacją materiałem
             David Crowley: Polityka akustyczna Formy Zamkniętej: Pierwsze eksperymenty dźwiękowe Krzysztofa Wodiczki
             Aleksandra Kędziorek: Studio-instrument. Projekt Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia Oskara Hansena
11:15 - Michał Libera: Zapis na papierze muzyki na taśmę. Partytury w PRES
11:40 - Cindy Bylander: Psalmus i Brygada śmierci Krzysztofa Pendereckiego oraz odbiór polskiej muzyki elektroakustycznej
Przerwa
13:00 - Lukáš Jiřička: PRES – przestrzeń dla Hörspiel?
14:00 - Flo Menezes: Narodziny live-electronics w czasie nierzeczywistym? Kilka uwag o Symfonii Bogusława Schaeffera
15:15 - David Grubbs: Czarny pokój
16:15 - Drugie życie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Dyskusja z udziałem: Marka Zwyrzykowskiego
(Polskie Radio), Michała Libery i Michała Mendyka (Bôłt Records)

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
18:00 - Koncert: Thomas Lehn / Wolfram / Tadeusz Sudnik, 6. Dzielnica, adres: Piotrkowska 102
Wstęp bezpłatny

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież